Blog

بازار یابی محتوا : انتشار یک کتاب برای تبلیغ برند شما

توسط وب سایت تونل گروپ در مقالات کسب و کار 8 اسفند 1396

لایک ها، نظرات، توییت ها و پین ها، اجزای بازاریابی دوران ما را تشکیل میدهند. اما ارتباط متقابل با کاربر از هر چیز دیگری میتواند ارزشمند تر باشد… ارتباطی مثل یک کتاب!!
پست های درون بلاگ ها، ویدئو ها و توییت ها راه های مناسبی هستند تا بتوانید با استفاده از بازاریابی محتوا، برند خود را به دنیا معرفی کرده و مشتریان بالقوه را به خود جذب کنید.
بسیاری از رسانه های محتوایی امروزه، دیجیتالی و الکترونیکی میباشند. اما یکی از قدرتمند ترین رسانه های محتوایی قدیمی که میتوان روی آن بسیار حساب باز کرد ، کتاب چاپی است.
یک کتاب میتواند اعتبار زیادی را برای رهبر یک برند و کسب و کار بزرگ، فراهم آورد. کسی که زمان بگذارد و کتابی را که تالیف میکنید، بخواند، احتمال زیادی دارد که به یکی از مشتریان مداوم شرکت شما مبدل گردد. فعالیت هایی که پیرامون انتشار کتاب و پس از آن صورت میگیرد – نظیر مصاحبه با رسانه های اجتماعی ، جلسات ملاقات عمومی با مردم و … – میتواند به معرفی برند شما در سطح جهانی کمک شایانی کند حتی اگر مردمی که در ارتباط با کتاب شما و مصاحبه هایتان قرار میگیرند، هرگز کتاب شما را نخوانند.
فراموش نکنید که انتشار کتاب کار بسیار دشواری است. فقط به یک کتاب فروشی قدم بگذارید، هیچ کمبود کتابی در بازار نمی بینید!! بنابراین اگر کاملا هوشیار و مراقب نباشید، بخش زیادی از سرمایه و زمان خود را به هدر خواهید داد.

به منظور آنکه توانایی خود در معرفی کسب و کارتان از طریق چاپ کتاب را افزایش دهید، 8 بینش پیش روی شما قرار خواهیم داد :
بینش اول : کسب در آمد شما از طریق سود حاصل از توسعه و پیشرفت کسب و کارتان خواهد بود و نه از طریق خود کتاب:
اگر رهبر یک کسب و کار و یا برندی قصد چاپ کتاب برای اولین بار را داشته باشد، هدف را باید بازار یابی محتوا قرار دهد و سود حاصل از آن را در نظر گیرد نه آنکه انتظار داشته باشد تا از طریق فروش کتاب، سود چشم گیری حاصل شود.
بینش دوم : نه تنها شما از فروش مستقیم کتاب خود سود چندانی نخواهید داشت، بلکه ممکن است برای شما هزینه بر نیز باشد.
این کار، نوعی سرمایه گذاری است که در طول زمان، نتیجه خواهد داد. اگر نتوانید ناشر مناسبی پیدا کنید – که به احتمال زیاد نخواهید توانست مگر آنکه برند شما بسیار معروف باشد – مجبور خواهید بود که بر روی هزینه ی چاپ کتاب و بازاریابی محتوایی خود ، سرمایه گذاری کنید. از آنجایی که برای نویسندگانی که قصد دارند اولین کتاب خود را انتشار دهند، احتمال کمی وجود دارد تا ناشری پیدا کنند، احتساب هزینه ها برای چاپ کتابی که توسط خود فرد انجام میشود ، ضروری به نظر میرسد. اگرچه پیدا کردن ناشر نیز چندان دور از انتظار نیست.
لیست زیر، هزینه های چاپ توسط خود فرد را بیان میدارد:
– هزینه ی زمانی برای فراهم کردن محتوای کتاب
– یک نویسنده ی خوب که با شما مصاحبه کند و در واقع کتاب را بنویسد. (در حدود بیست هزار تا سی هزار دلار)
– یک ویراستار خوب. ( در حدود پنج هزار تا ده هزار دلار )
– کسی که کتاب را کامل بخواند و اشتباهات آن را گوش زد کند.
– بازاریابی برای کتاب (که در بهترین حالت، این امر با تلاش های شما و راهکارهای بازاریابی تان، همپوشانی دارد.)
البته قیمت انتشار کتاب ها با ابداع کتابهای الکترونیکی به مراتب کاهش یافته است.
بینش سوم: آماده باشید تا برای کتاب خود بازاریابی کنید.
آماده باشید تا در بازاریابی کتاب خود، حضوری فعال داشته باشید، مخصوصا اگر خودتان کتاب را چاپ کرده اید. حتی اگر ناشری معتبر نیز کتاب شما را چاپ کرده باشد، شما همچنان باید در فرآیند بازاریابی آن درگیر باشید. میتوانید از حمایت های بازاریابی که توسط ناشر نیز انجام میشود، اطلاعاتی کسب کنید. اگر شما در حال حاضر یک بازاریاب محتوایی هستید و مخاطبان زیادی دارید، چندان نگران فروش خود نباشید. مخاطبان شما به نوشته ها و محتوای مطالبتان عادت داشته و به آن اطمینان دارند. اگر چه جذب مردم به خواندن کتاب کاری بسیار دشوار تر از جذب آنان به خواندن یک پست درون وبلاگ است.
بینش چهارم: آماده باشید تا به گونه ای دیگر برای کتاب خود ، بازاریابی کنید.
کتابها با استفاده از تاکتیک هایی که اغلب بازاریاب ها از آن استفاده میکنند، فروش نمی روند. به طور کلی میتوان گفت که دنیای کسب و کار کتاب ها بسیار متغیر بوده و قابل پیش بینی نمیباشد. مردم ترجیح میدهند تا توصیه ی پیرامون مطالعه ی کتاب را از یک دوست یا آشنا بشنوند و یا یک رسانه ی جمعی آن را پیشنهاد کند. آنها اغلب تمایلی ندارند که ناشر به آنها بگوید چه کتابی بخوانند.

علاوه بر تکنیک های سنتی بازاریابی ، تکنیک هایی نیز وجود دارند که مخصوص خود صنعت کتاب است، اما برای شما هزینه بر خواهد بود. شرکت هایی وجود دارند که در مقابل دریافت هزینه ای میتوانند در توزیع کتاب شما را یاری کنند. توزیع در کتاب فروشی ها و مکان قرار گیری کتاب فروشی نیز اهمیت زیادی دارد. بازار یابی در عرصه ی فروش کتاب به گونه ای است که بازاریاب ها نیازی نیست به طور مستقیم با مشتری در ارتباط قرار بگیرند. چرا که اینگونه، کانالهای توزیع کتاب را محدود میکنند. علاوه بر کتاب فروشی ها، کیوسک های فروش کتاب در فرودگاه ها نیز میتوانند کتابتان را عرضه کنند اما تضمین کننده ی فروش کتاب شما نخواهند بود.
در بازاریابی کتابها ، توصیه ی کتاب که به صورت شفاهی میان دوستان و آشنایان صورت میگیرد، بیشترین اهمیت را دارد. کیفیت و نوشتار محتوای کتاب نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر شما با بازاریابی خوب بتوانید فروش خود را بالا ببرید اما محتوای با کیفیتی را نتوانید ارائه دهید ، فروش شما به سرعت متوقف خواهد شد.
بینش پنجم : نه تنها نوشتار بلکه گفتار نیز حائز اهمیت است.
یکی از موثر ترین تکنیک های بازاریابی برای کتاب، که همزمان باعث ارتقای برند شما نیز خواهد شد، صحبت کردن و مهارت های گفتاری است. از این طریق کتاب میتواند برای مشتریان شما ، تاثیر دو چندانی داشته باشد. خصوصا آنکه این سخنرانی پس از فروش مستقیم کتاب به مشتریان، انجام شده باشد. مهارت سخنوری برای نویسنده از طریق دیگری نیز میتواند موثر باشد، آنهم کتاب صوتی است. دانلود کتاب های صوتی خصوصا برای گوشی های هوشمند، تا حدود 20 درصد فروش بیشتری دارد.
بینش ششم : پیدا کردن یک ناشر خوب احتمال کمی دارد. خصوصا اگر در امر نوشتن و انتشار کتاب تازه کار باشید، اما کار غیر ممکنی نیست!!
برای کسانی که نویسندگی را آغاز میکنند، پیدا کردن ناشر ، کار دشواری است اما غیر ممکن نیست. مخصوصا اگر برند شما مخاطبان خاص خودش را داشته باشد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم ، هر چه میزان مخاطبان برند شما بیشتر باشد و آنها بیشتر در تعامل با شما باشند، احتمال آنکه ایده ی کتاب بهتر باشد و ناشر بهتری نیز پیدا کنید ، بیشتر است. چیزی که یک ناشر به دنبال آن است در حقیقت فروش بالای کتاب شماست. اگر بتوانید او را قانع کنید که کتاب شما فروش بالایی خواهد داشت، دلیلی برای رد پیشنهاد شما توسط ناشر وجود نخواهد داشت.
بینش هفتم: اگر میخواهید ناشری را بدست آورید ، به احتمال زیاد به یک نماینده ی ادبی نیاز خواهید داشت.
برا آنکه بتوانید نظر یک ناشر را به خود جلب کنید به یک نماینده ی ادبی نیاز دارید تا بتواند در مقابل ناشر از حقوق شما دفاع کرده و باعث شود تا به رسمیت شناخته شوید.
برای آنکه بتوانید نماینده ی ادبی خود را بیابید کافی است به یک کتاب فروشی بروید، به کتابهایی که با موضوع شما مشابهت دارند مراجعه کرده و ببینید که نویسنده از کدامین ویراستار و نماینده ی ادبی تشکر کرده است و یا اینکه نویسنده ای را بیابید که در حال حاضر نماینده ی ادبی دارد و از طریق او ، نماینده ی خود را انتخاب کنید.
بینش هشتم : اگر تصمیم گرفتید که با یک ناشر کار کنید، آماده باشید تا بخشی از کنترل خود را واگذار کنید.
اینکه خودتان کتابتان را چاپ کنید ، این مزیت را به همراه دارد که میتوانید روی کل محتوای کتاب کنترلی کامل داشته باشید. میتوانید هر چه را که بخواهید روی صفحه فیس بوک، وبلاگ، توییتر ، LinkedIn، یوتیوب و… خود منتشر کنید. اما هنگامی که با یک ناشر قرار داد میبندید، او میتواند در فرآیند نوشتن و چاپ کتابتان بسیار تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال ویراستار ممکن است از شما بخواهد که بخش زیادی از کتاب خود را مجددا بازنویسی کنید. این موضوع از طرفی میتواند آزار دهنده باشد اما مزایای بسیار زیادی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال یک ویراستار با تجربه ، به شما کمک خواهد کرد تا کتاب شما به محصولی با کیفیت بالا تبدیل شود. سعی کنید با آنچه که شرکت شما میخواهد از انتشار یک کتاب بدست آورد، هماهنگ باشید.
نوشتن ، انتشار و بازار یابی یک کتاب ، همت بسیار زیادی را میخواهد. این امر حتی ممکن است بخش زیادی از وقت رهبر کسب و کار را به خود اختصاص دهد و او را از عملکرد های مهم مربوط به شرکت باز دارد و یا حتی بخش فروش و بازاریابی را از اهداف خود دور کند. البته که مزایای نوشتن کتاب برای یک شرکت زیاد است اما باید توجه شود که اهداف آن برای تمامی اعضای تیم کسب و کار مشخص باشد.
مشتری هایتان را فراموش نکنید! نوشتن کتاب میتواند مخاطبان زیادی را با کسب و کار شما همراه کند و آنها را مشتاق کند تا از محصولات و خدمات شما بهره ببرند. برای آنها بنویسید و به آنها دلیلی بدهید تا همواره مشتری وفادار برند شما باشند!

گرد آوری شده توسط: Omidamin.ir
استفاده از مطالب سایت omidamin.ir با ذکر منبع بلامانع است.

Reference:
Daniel Burstein, Content Marketing: Publishing a book to promote your brand, august 22 , 2018.
https://www.marketingsherpa.com/article/other/publishing-book-to-promote-brand

برچسب ها:
امید امین، امیدامین ، Omidamin، Omid amin، کارآفرینی، بازار یابی ، خلاقیت، فروش، کار
بازاریابی محتوا، content marketing، برند، کتاب، انتشار کتاب، branding،

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • 5 + = چهارده

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است Privacy PolicyوTerms of Use.

من با این شرایط موافق هستم.

    error: Content is protected !!
    سبد خرید